НАЦІОНАЛЬНИЙ МЕДИЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ імені О.О. Богомольця
ЧЕСТЬ, МИЛОСЕРДЯ, СЛАВА

К.М. АМОСОВА: НОВАЦІЇ НМУ ІМЕНІ О.О. БОГОМОЛЬЦЯ ЩОДО ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ ОСВІТИ: ПЕРШІ (АЛЕ НЕ ОСТАННІ) ПІДСУМКИ 2016/17 НАВЧАЛЬНОГО РОКУ

26.07.2017

Забезпечення підготовки лікарів за міжнародними стандартами є пріоритетом для нашої університетської спільноти.

Підводимо перші підсумки навчального року, що минув.

Отже, вперше:

– В програму практичних занять весняного семестру студентів для 6-го курсу на кафедрах внутрішньої медицини, хірургії, педіатрії та акушерства і гінекології всіх медичних факультетів був включений розбір тестів STEP-2 із відкритих джерел, створена україномовна робоча база цих тестів із коментарями.
Цей перший досвід викликав великий інтерес з боку студентів і викладачів, віднині ввійде в наші рутинні практики.
Впевнена, що це сприяло кращій підготовці до «КРОК-2», який за спеціальністю «Загальна лікарська підготовка» (ЗЛП) склали 96,7 % із наших українських студентів. Результат НМУ за ЗЛП є кращий, у порівнянні з національним показником (95,2 %). Аналогічна ситуація з результатами іноземних (агло- і російськомовних) студентів.

Започаткований об’єктивізований структурований комплексний іспит (ОСКІ) із практичних навичок і компетентностей для студентів-медиків 3-го курсу.
Методика була наближеною до міжнародних OSCE (Objective structured clinical examination). Наступного року після воркшопу в дидактичному центрі Ягелонського університету, за що ми щиро дякуємо наших польських колег, під їхнім же керівництвом ми плануємо провести класичний ОСКІ-1 для третьокурсників.
Та навіть перший досвід виявився дуже корисним.
Попередньо були написані і узгоджені стандартні покрокові інструкції для кожної із 12 навичок, що оцінювалися (т.з. «станцій»), що забезпечило уніфікацію викладання та контролю на всіх клінічних кафедрах, а також розроблені критерії оцінювання кожної з них за “чек-лістами”. Максимальна сума балів – 200. Критерій “склав” встановили як >100 балів.

З 697 студентів ОСКІ-1 не склали 16.9%. Найскладнішою станцією виявилось “пальцеве притиснення артерії на стандартному пацієнтові” – 35% не впорались.
Незадовільні навички продемонстрували на таких станціях (всі з використанням фантомів):
• внутрішньом’язова ін’єкція – 22% студентів;
• серцево-легенева реанімація – 18%;
• перев’язка інфікованої рани з профілактикою правця – 17%;
• внутрішньовенні ін’єкції – 15%.
Кращі результати студенти продемонстрували у вміннях на «стандартних пацієнтах» вимірювати АТ (11% не склали), зупиняти кровотечу за допомогою турнікетів і закрутки та підручними засобами (7%), визначати групу крові (5%), проводити транспортну іммобілізацію (4%) та реєструвати ЕКГ (3%).
Всі, хто не склали ОСКІ-1 з першого разу матимуть змогу додатково потренуватись для доброго оволодіння цим мінімумом навичок.
Ми порівняли результати ОСКІ-1 і КРОК-1 у цього контингенту наших третьокурсників. Частка тих, які не склали КРОК – 16,4% практично співпадає з показником ОСКІ-1.
Більшість (76 %) це були одні і ті ж самі студенти – але не всі.

screenshot_19

Проведений пілотний іспит ОСКІ – 3 міжнародного рівня для інтернів з анестезіології і реаніматології під керівництвом директора Інституту післядипломної освіти професора Юрія Кучина (детальніше див. на сайті).
Із 18 осіб не склали 2.

Елементи ОСКІ – 3 були вперше використані також під час екзаменування інтернів за спеціальностями «Сімейна медицина» і «Педіатрія».
Загальновідомо, що міжнародні стандарти оцінювання якості медичної освіти включають обов’язковий контроль як за тестами, так і за ОСКІ. Кому потрібен лікар, який склав тести, але не вміє провести серцево-легеневу реанімацію, накласти джгут чи визначити групу крові? Серед наших студентів таких було 8%

Тому втілення в НМУ міжнародних стандартів проведення оцінювання практичної підготовки за методикою ОСКІ, щоб гарантувати суспільству підготовку лікарів, які добре володіють основними медичними маніпуляціями, комунікативними та клінічними навичками є нашою найближчою стратегічною метою.

рішенням Вченої ради Університету був запроваджений критерій ЗНО з біології >140 балів для вступу на три медичні спеціальності.
Це – найвищий серед всіх Українських ВМНЗ «Поріг» для відбору найсильніших абітурієнтів. І саме на таких першокурсників ми чекаємо!

– на завершення: НМУ – перший і єдиний ВМНЗ в Україні, який успішно пройшов міжнародний зовнішній аудит QS і отримав три зірки!

qs_stars_3star_2016-copy