НАЦІОНАЛЬНИЙ МЕДИЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ імені О.О. Богомольця
ЧЕСТЬ, МИЛОСЕРДЯ, СЛАВА

“РОБОТА ЦЕНТРУ ТЕСТУВАННЯ НЕ РЕГЛАМЕНТУЄТЬСЯ ЖОДНИМ ЗАКОНОМ УКРАЇНИ”, – ІГОР ШУРМА

02.03.2018

Брифінг у Верховній раді 2.03.2018
Ігор Шурма, член Комітету ВРУ з питань охорони здоров’я.

«Сьогодні я хотів би акцентувати увагу на події, яка буквально здетонувала ситуацію в медичній спільноті – це страйк студентів, викладачів Національного медичного університету Богомольця в знак протесту того, що відбувається в ніби конфлікті між Національним медичним університетом імені Богомольця та Міністерством охорони здоров’я України.
Дане питання розглядалося на засіданні профільного комітету і детально вивчивши всі обставини цієї ситуації, ми прийшли до дуже несподіваного висновку. Сьогодні непрофесійні дії з боку посадовців Міністерства охорони здоров’я і намагання перевести ситуацію у конфлікт між Національним медичним університетом імені Богомольця і Центром тестування. Коли ми уважно вивчили це питання, то виявляється, що діяльність Центру тестування не регламентується жодним законом України. І відповідно ставиться питання законності його існування. Регуляторні документи на підставі яких Центр здійснює свою діяльність застаріли і не відповідають реаліям сьогоднішнього дня, оскільки з моменту його створення пройшло 20 років. Хотів би нагадати, що цей Центр був створений в 1999 році, коли була укладена Угода між Міністерством охорони здоров’я та Національною радою медичних екзаменаторів США, Указ Президента України та Постанова Кабінету Міністрів України.

Згідно з інформацією Єдиного державного реєстру юридичних осіб підприємців, Центр тестування є неприбутковою організацією. Однак Статут Центру і його діяльність не мають ознак неприбутковості. Що це означає? Відповідно до пунктів Податкового кодексу 133 4.1 та 133 4 Статті 133, неприбутковим підприємством є організація, яка відповідає ряду вимог. Центр як неприбуткова організація діє в порушення Податкового кодексу України, відсутні Закони, які регламентують його діяльність. Незаконна діяльність Центру як неприбуткової організації призводить, фактично, до ненадходження до державного бюджету державних цільових коштів з моменту створення цього Центру. Крім того, Центр здійснює свою діяльність без наявності ліцензії надання освітніх послуг. Відповідного листа Міністерство освіти України від 2016 року, МОН не надавало Центру ліцензії на право надання освітніх послуг, пов’язаних із здобуттям вищої або професійної освіти. Інформація про Центр відсутня в Єдиній державній електронній базі з питань освіти. Згідно з відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, Центр не зареєстрований з кодом «Економічна діяльність: вища освіта». Центр не надає Міністерству охорони здоров’я на затвердження свій фінансовий план на календарний рік і це означає, що відповідно до листа Міністерства охорони здоров’я України від 2016 року, Центр не може, нездаючи на затвердження фінансовий план на бюджетний рік і його неможливо провірити. Більше того, існування і діяльність Центру порушує закони України про Вищу освіту, Кримінальний кодекс, Господарський кодекс, Бюджетний кодекс і Податковий кодекс України.

Згідно п.12 ст. 2 Бюджетного кодексу неприбуткові організації створюються органами державної влади в установленому порядку. Відповідно до статутних документів Цент існує в статусі державної неприбуткової організації. З огляду на що , законом не регламентується діяльність Центру як неприбуткової організації цей Центр є не законний. Центр є монополістом у своїй сфері і альтернативи йому на сьогоднішній день немає. Він діє в неправовому полі, порушуючи останню редакцію ЗУ «Вищу освіту», де не передбачено, що тестування має проводити стороння організація. Незаконна діяльність Центру тестування призвела до неодноразових випадків коли студенти, які виконали всі вимоги навчального плану, складали державні іспити були позбавлені можливості отримати диплом про вищу освіту лише через висновки Центру, діяльність якого не передбачена жодним законом. Київський господарський суд і Київський апеляційний суд двічі зобов’язував Центр тестування видавати сертифікати. Виникає запитання: на якій підставі сьогодні вищі навчальні медичні заклади перераховують гроші Центру тестування. Виявляється, після усних телефонних зв’язків з боку МОЗ України у вищі навчальні заклади складалися угоди і перечислялися кошти, що є грубим порушенням Бюджетного кодексу. Відтак, на сьогоднішній день можна зробити висновок – 20 років існує Центр тестування, потрібен він? Однозначно потрібен і ті студенти, які проходять здачу відповідних програм КРОК 1, КРОК 2, КРОК 3 говорять про те, що ця програма дійсно допомагає їм визначити свої знання. Чому Міністерство охорони здоров’я, а особливо команда, яка вже 2 рік працює і декларує свою боротьбу з корупцією на сьогоднішній день не внормує діяльність Центру, а натомість спонукає вищі навчальні заклади порушувати Бюджетний кодекс і фінансувати структуру поза межами законодавства. Відтак, штучний конфлікт, який був створений МОЗ України переріс у страйк. На сьогоднішній день студенти не можуть здати свої іспити. На профільному комітеті (Комітет Верховної ради з питань охорони здоров’я) ми розглянули це питання і я в черговий раз звертаюся до Національного антикорупційного бюро України перевірити Центр тестування на законність фінансової діяльності. Звертаюся до всіх силових структур – перевірити законність існування Центру, більше того – дати відповідну оцінку МОЗ України. Саме Міністерство охорони здоров’я повинно було би сьогодні узаконити існування Центру тестування, створити всі умови аби відносини між вищими навчальними закладами і Центром тестування носили законний порядок. Натомість, ми маємо можливість робити висновок, що прихід команди реформаторів, починаючи від Квіташвілі займається кадровим рейдерством. Згадайте Інститут раку (І. Щепотіна звільнили при Квіташвілі з великими скандалами), потім була спроба в.о. міністра позбавити посади Б. Тодурова, не вийшло. Сьогодні, всупереч логіці здорового глузду для того, щоб заспокоїти ситуацію і законно, якщо є на це підстави робити висновки кадрові по Національному медичному університету імені О.О. Богомольця, створюються умови, коли людина зовні заходить на виконання обов’язків. Більше того, відсторонена директор Центру тестування, тобто тут є намагання розставити своїх людей. Якщо на сьогодні Прем’єр-міністр України, який отримав відповідно документи не візьме під свій контроль вияснення всіх обставин – чому МОЗ не наведе порядок і не внормує нормативно-правову базу функціонування Центру тестування, то вся відповідальність за страйк і соціальну напругу буде лягати на Кабінет Міністрів України».