НАЦІОНАЛЬНИЙ МЕДИЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ імені О.О. Богомольця
ЧЕСТЬ, МИЛОСЕРДЯ, СЛАВА

“РЕФОРМА” МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ В ДІЇ. Про що важливе в практичному сенсі не сказав Лінчевський? І що буде далі?

20.06.2019

Катерина Амосова, ФБ

“Друзі, рекомендую витратити трохи часу і послухати свіжу презентацію заступника міністра Лінчевського про результати «міжнародного моніторингового дослідження» зі складання українськими студентами «міжнародного іспиту з основ медицини» IFOM 15 березня (bit.ly/2XshE5f). Хоча б її початок, воно того варте.

ІСТОРІЯ.

Іспит IFOM з основ медицини – це тестовий іспит, прототип для українських тестових іспитів Крок. Його створили в США спеціально для оцінювання знань з фундаментальних дисциплін (анатомія, фізіологія, біохімія, тощо) студентів-медиків, які навчаються за межами США. За інфо екс-директорки Центра тестування МОЗ проф. Булах IFOM використовується як обов’язковий в лічених країнах «третього світу». До них приєдналась Україна, включивши цей іспит з липня 2019 р. до складу свого «єдиного державного кваліфікаційного іспиту» для студентів 3-го курсу.

Я особисто вважаю це корисним і для українських студентів, і для частини «університетської еліти», яка продовжує «жити в СРСР» і не хоче відповідати на виклики.

Проте мені незрозуміло, чому, одночасно з IFOM, студенти мають складати вітчизняний Крок-1, який, принаймні теоретично, оцінює те саме в такому ж самому форматі (тестові завдання з клінічною ситуацією і одним з 5-ти вірним варіантом відповіді).

РЕЗУЛЬТАТИ ЯКОГО IFOM представив Лінчевський?

Результати його «пілоту», тобто, апробації на студентах нинішнього 4-го курсу, яка відбулась 15-го березня цього року (bit.ly/2XZsMDF) під назвою «міжнародне моніторингове дослідження якості освіти».

Студенти-учасники цього «дослідження»:

– за 9 місяців, що минули, встигли підзабути матеріал перших трьох курсів;
– спеціально не готувалися до IFOM;
– не були мотивовані щодо своїх результатів, за які оцінка не виставлялася;
– головне: вчилися за рекомендованими МОН і МОЗ українськими підручниками, значна частина авторів яких не володіла англійською, а також за українським навчальним планом. І перше, і друге «родом з СРСР» і мають «національні відмінності».

Метою цього «дослідження», крім «продемонструвати результати підготовки українських студентів суспільству, вишам і студенству для аналізу», імовірно, мало би бути встановлення критерія «склав-не склав» для «офіційного» іспиту IFOM, що очікує теперішніх третьокурсників.

ЯКИМ БУВ РЕЗУЛЬТАТ ПІЛОТУ IFOM?

Середній % вірних відповідей склав 27%, тоді як в «контрольній групі» іноземних студентів з інших країн – 54%. Впевнена, що останні готувалися зазделегідь по англомовним підручникам і були мотивовані, хоча б тим, що заплатили гроші.

Для довідки: випадковий вибір одного з 5 варіантів гарантує отримання не менше 20% вірних відповідей. Це є однією з підстав для критики тестів, як інструменту оцінювання.

ЩО НАМ МАВ ДАТИ ОТРИМАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ ПІЛОТУ І ЧОГО ВІН НЕ ДАВ?

У своїй публікації в березні 2019-го експерти Центру тестування прогнозували середній результат менше 30% (bit.ly/2J1xECe). Їхній прогноз виправдався! При цьому експерти зазначили, що такий очікуваний результат має свідчити не про низьку якість підготовки студентів, а про невалідність змісту іспиту.

Зрозуміло, що МОЗівському ідеологу #реформи освіти не залишилось нічого іншого, крім розповіді на камери про корисність витрати біля півмільйона доларів бюджетних грошей задля надання можливості МОЗу і вишам провести «ґрунтовний аналіз» «для перезавантаження медичної освіти» (пряма мова). Попри те, що доцільність гармонізації навчальних планів, стандартів освіти і переходу на міжнародні підручники і навчальні плани були зрозумілі і без «пілоту». До речі, саме це НМУ розпочав робити восени 2017-го.

Про що важливе в практичному сенсі не сказав Лінчевський? Він так і не назвав цифру «порогу» «склав-не склав» для офіційного іспиту IFOM на 3-му курсі через 2 тижні. Мабуть тому, що «25%» викличуть сміх, а «40%» – скандал.

Перлиною виступу було вихваляння майбутнім IFOM-ом, як «повністю незалежниим іспитом а-ля ЗНО», який віднині «повністю унеможливить корупцію». Тобто, КРОКи під егідою МОЗ не були незалежними і «уможливлювали корупцію»? Гідний підсумок для трирічного піару.

ЩО БУДЕ ДАЛІ? Ще цікавіше.

Студенти-медики Харківського Національного університету ім Каразіна виступили координаторами подачі судового позову до МОЗ щодо заборони проводити IFOM в цьому році, оскільки у МОЗ традиційно не дійшли руки до затвердження належної нормативної бази. Кошти на адвоката вже зібрані, участь взяли студенти зі всієї України (Денис Іванченко:
bit.ly/2J1jctE). Оскільки для забезпечення позову планується звернення до суду за ухвалою, план виглядає реалістичним, попри брак часу. Будемо спостерігати на ФВ за розвитком подій.

Якщо IFOM відбудеться, цікаво буде порівняти його результати з такими Крока-1, для якого поріг «не склав» <60%. Вони мають суттєво відрізнятися. І подивитися, що з цим МОЗ буде робити.

ЯК ВАРТО БУЛО Б ЗАПРОВАДЖУВАТИ «ОРИГІНАЛЬНИЙ» МІЖНАРОДНИЙ ІСПИТ?

Оголосити першокурсникам (і вишам), що він відбудеться через 3 роки. Всі одразу перейдуть на належні підручники і зможуть підготуватися.

Це зробили б ті, яким треба «не шашечки», а «їхати».