Кафедра стоматології

Навчально-методична робота

ПІДГОТОВКА ЛІКАРІВ-ІНТЕРНІВ:

Кафедра стоматології ІПО у 2023/2024 навчальному році проводить підготовку зі спеціальності «Стоматологія» лікарів-інтернів (відповідно до наказу МОЗ України від 22.06.2021 року № 1254 (із змінами, затвердженими наказом МОЗ від 10.04.2023 № 673). «Про затвердження Положення про інтернатуру»).

До 2022 року підготовка лікарів-інтернів зі спеціальності «Стоматологія» на кафедрі стоматології ІПО здійснювалась відповідно до наказу МОЗ України від 19.09.199 року № 291 «Про затвердження Положення про інтернатуру» протягом двох років у очно-заочній та очній формах: 8 місяців очної частини (на базі кафедри) та 14 місяців заочної частини (на базі лікувального закладу – бази стажування).

З вересня 2022 року, відповідно до наказу МОЗ України від 22.06.2021 року № 1254 «Про затвердження Положення про інтернатуру», підготовка лікарів-інтернів зі спеціальності «Стоматологія» здійснюється на кафедрі стоматології ІПО протягом трьох місяців (освітня складова інтернатури), стажування лікарів-інтернів здійснюється на базі Стоматологічного медичного центру НМУ імені О.О.Богомольця та інших базах стажування.

Відповідно до примірної програми підготовки в інтернатурі за спеціальністю «Стоматологія» галузі знань – 22 «Охорона здоров’я», спеціальності на додипломному рівні освіти – 221 «Стоматологія», розробленої групою експертів МОЗ з деяких питань проходження інтернатури за спеціальністю «Стоматологія» (наказ МОЗ України від 14.07. 2021 р. № 1219) освітня складова інтернатури (очна частина) триває три місяці, що складає 468 годин. Освітня складова підготовки лікарів-інтернів зі спеціальності «стоматологія» охоплює всі розділи спеціальності: терапевтична стоматологія, дитяча стоматологія, хірургічна стоматологія, ортопедична стоматологія, ортодонтія, та відповідає кваліфікаційної характеристиці лікаря-спеціаліста.

 

Короткий зміст освітньої частини програми підготовки в інтернатурі:

І. розділ «Терапевтична стоматологія»:

– карієс;

– некаріозні ураження зубів;

– хвороби пульпи зубів;

– хвороби періодонта;

– пломбувальні матеріали;

– хвороби пародонта;

– хвороби слизової оболонки порожнини рота;

ІІ. розділ «Дитяча стоматологія»:

  • морфофункціональні особливості структури тканин порожнини рота в дітей;
  • карієс у дітей;
  • пульпіти тимчасових і постійних зубів у дітей;
  • періодонтит тимчасових і постійних зубів у дітей;
  • некаріозні ураження зубів;
  • хвороби пародонта в дітей;
  • хвороби слизової оболонки порожнини рота;
  • санація і диспансеризація дітей у стоматолога;

ІІІ. розділ «Хірургічна стоматологія»:

  • клінічна анатомія, оперативна хірургія голови і шиї, методи обстеження хірургічного стоматологічного хворого;
  • знеболювання тканин порожнини рота в амбулаторній (поліклінічній) стоматологічній практиці;
  • операція видалення зуба;
  • запальні хвороби щелепно-лицьової ділянки;
  • захворювання слинних залоз;
  • хірургічні методи лікування періодонтиту, хвороб пародонту;
  • травматичні пошкодження щелепно-лицевої ділянки;
  • доброякісні пухлини та пухлино-подібні новоутворення щелепно-лицевої ділянки;
  • передраки щелепно-лицевої ділянки;
  • злоякісні пухлини щелепно-лицевої ділянки;
  • ушкодження і хвороби скронево-нижньощелепного суглоба;
  • неврогенні хвороби обличчя і щелеп;
  • природжені та набуті дефекти тканин щелепно-лицевої ділянки;
  • дентальна імплантація;

ІV. розділ «Ортопедична стоматологія»:

  • функціональна анатомія зубо-щелепної системи. Елементи анатомічної ретенції на верхній та нижній щелепі. Оклюзія та оклюзійні концепції. Артикуляція, біомеханіка жувального апарату. Адаптаційні особливості перебудови жувального апарату при втраті зубів і після ортопедичного лікування;
  • діагностичний процес в ортопедичній стоматології. Новітні методи діагностики. Діагноз, його складові частини. Віртуальне планування лікування. Інтегрований підхід до вибору методів підготовки порожнини рота – шлях до раціонального протезування. Основні принципи гігієни порожнини рота та догляду за ортопедичними конструкціями в період користування ними;
  • застосування 3D-технологій в ортопедичній стоматології. Уявлення про сучасні матеріали та технології виготовлення незнімних і знімних реставрацій. Цифрове оптичне сканування;
  • відновлення зубного ряду незнімними конструкціями в сучасних умовах. Комп’ютерне моделювання в ортопедичній стоматології;
  • вибір конструкції часткових знімних протезів в залежності від топографії дефектів зубних рядів та особливостей їх виготовлення. Знімне та умовно знімне протезування з опорою на дентальні імплантати;
  • ортопедичне лікування при повній втраті зубів. Особливості анатомічної ретенції у різних вікових групах. Формування індивідуальної оклюзійної кривої як спосіб швидкої реабілітації пацієнтів;
  • зубо-щелепні деформації. Етіопатогенез, клініка. Способи усунення. Нормалізація артикуляційно-оклюзійних співвідношень з використанням незнімної ортодонтичної апаратури у дорослих в сучасній стоматології;
  • патологічне стирання зубів. Етіологія, патогенез, клініка, лікування. Профілактичний аспект лікування патологічного стирання зубів в практиці лікаря-стоматолога;
  • особливості ортопедичного супроводу в комплексному підході до лікування хвороб пародонта. Оптимізація оклюзійної площини як підготовчий етап до протезування;
  • захворювання СНЩС. Провідні клінічні симптоми та синдроми дисфункції СНЩС. Рентгендіагностика. Методи лікування та профілактики;
  • щелепно-лицеве протезування в сучасних умовах, організаційні принципи;
  1. розділ «Ортодонтія»:

– морфологічна і функціональна характеристика фізіологічного прикусу в різні вікові періоди. Сучасні уявлення про етіологію і патогенез зубощелепно-лицьових аномалій;

– морфофункціональна характеристика патологічних видів прикусу залежно від віку;

– діагностика в ортодонтії. Загальні принципи і засоби ортодонтичного лікування;

– особливості клініки, лікування і профілактики аномалій окремих зубів та форми зубних рядів;

– особливості клініки, лікування і профілактики сагітальних аномалій прикусу;

– особливості клініки, лікування і профілактики вертикальних аномаліях прикусу;

– особливості клініки, лікування і профілактики трансверзальних аномалій прикусу;

– тактика ортодонтичного лікування підлітків і дорослих. Характеристика ортодонтичної апаратури;

– особливості ортопедичного лікування зубів і зубних рядів у дітей та підлітків;

– морфофункціональні зміни зубо-щелепного апарату при вроджених вадах розвитку обличчя і щелеп;

– профілактика зубо-щелепних аномалій і деформацій;

– особливості гігієни порожнини рота при ортодонтичному лікуванні.

Додаткові програми:

– Медицина невідкладних станів (6 годин);

– Особливо небезпечні інфекції (6 годин);

– Військово-медична підготовка (12 годин).

Навчання в інтернатурі здійснюється за бюджетом та на умовах платних освітніх послуг та кошти фізичних/юридичних осіб.

 

СПЕЦІАЛІЗАЦІЯ:

Терапевтична стоматологія (3 місяці, 394 години)

Короткий зміст програми:

  • Обстеження пацієнта із ураженнями твердих тканин зубів;
  • Клініка та діагностика карієсу зубів.
  • Сучасні пломбувальні матеріали та методипломбування зубів
  • Захворювання ендодонта.
  • Захворювання пародонта.
  • Захворювання слизової оболонки порожнини рота.
  • Комунікативні навички лікаря стоматолога-терапевта (безбар’єрний підхід).

 

Ортопедична стоматологія (3 місяці, 394 години)

Короткий зміст програми:

  • Принципи організації ортопедичної стоматологічної діяльності;
  • Функціональна анатомія зубо-щелепної системи;
  • Діагностика в ортопедичній стоматології;
  • Матеріалознавство в ортопедичній стоматології;
  • Підготовка порожнини рота до протезування;
  • Клінічні і лабораторні етапи виготовлення протезів;
  • Ортопедичне лікування патологічних станів та захворювань жувального апарату;
  • Ортопедичне стоматологічне лікування при наявності соматичної патології та патології СНЩС;
  • Невідкладні стани та їх корекція;
  • Протезування на імплантатах;
  • Щелепно-лицеве протезування.

 

Дитяча стоматологія (3 місяці, 394 години)

Короткий зміст програми:

  • Організація роботи лікаря-стоматолога дитячого;
  • Захворювання твердих тканин зубів, пульпи та періодонту у дітей різного віку;
  • Захворювання тканин пародонту у дітей;
  • Захворювання СОПР у дітей.

 

Ортодонтія (6 місяців, 778 годин)

Короткий зміст програми:

  • Анатомо-функціональні особливості зубощелепної системи;
  • Методи діагностики пацієнта з аномаліями та деформаціями зубощелепного апарату;
  • Класифікація аномалій та деформацій зубощелепного апарату;
  • Біо-механічні основи ортодонтичного лікування;
  • Мультидисциплінарний підхід при лікуванні ортодонтичних пацієнтів;
  • Травматичні пошкодження зубів і щелеп у дітей, особливості їх лікування;
  • Синдроми в ортодонтії;
  • Ортодонтичне лікування пацієнтів із захворюваннями СНЩС.

 

Пародонтологія (6 місяців, 778 годин)

Короткий зміст програми:

  • Захворювання пародонта. Систематика хвороб пародонта. Особливості обстеження хворих з патологією тканин пародонта;
  • Захворювання пародонта. Систематика хвороб пародонта. Особливості обстеження хворих з патологією тканин пародонта;
  • Запальні захворювання пародонта;
  • Дистрофічно-запальні захворювання пародонта;
  • Прогресивні ідіопатичні захворювання пародонта;
  • Лікування захворювань пародонта. «Фаза 1» лікування;
  • Лікування захворювань пародонта. «Фаза 2» лікування;
  • «Фаза 3» лікування. Ортопедичне лікування захворювань пародонта;
  • Фізіотерапевтичні методилікування хворих із захворюваннями пародонта;
  • Загальне лікування хворих із захворюваннями пародонта;
  • «Фаза 4» лікування. Диспансеризація хворих із захворюваннями пародонта.

 

Проведення циклів спеціалізації здійснюється за бюджетом та на умовах платних освітніх послуг.

 

СТАЖУВАННЯ (тривалість циклу залежно від попереднього тестування):

 

  • Хірургічна стоматологія (1 місяць, 156 годин)
  • Хірургічна стоматологія (3 місяці, 394 години)

Короткий зміст програми:

  • Організація роботи лікаря хірурга-стоматолога;
  • Теоретичне та практичне обґрунтування оперативної діяльності хірурга-стоматолога;
  • Діагностика в практиці хірургічної стоматології;
  • Запальні захворювання тканин щелепно-лицевої ділянки;
  • Травматичні пошкодження тканин та органів щелепно-лицевої ділянки;
  • Захворювання та пошкодження скронево-нижньощелепного суглобу, слинних залоз, черепно-мозкових нервів;
  • Пухлини та пухлино-подібні утворення тканин та органів порожнини рота та щелепно-лицевої ділянки;
  • Реконструктивно-відновна хірургія тканин щелепно-лицевої ділянки.

 

  • Терапевтична стоматологія (1 місяць, 156 годин)
  • Терапевтична стоматологія (1,5 місяці, 234 години)

Короткий зміст програми:

  • Обстеження пацієнта із ураженнями твердих тканин зубів;
  • Клініка та діагностика карієсу зубів;
  • Сучасні пломбувальні матеріали та методи пломбування зубів;
  • Захворювання ендодонта;
  • Захворювання пародонта;
  • Захворювання слизової оболонки порожнини рота.

 

  • Ортопедична стоматологія (1 місяць, 156 годин)
  • Ортопедична стоматологія (1,5 місяці, 234 години)

Короткий зміст програми:

  • Принципи організації ортопедичної стоматологічної діяльності;
  • Функціональна анатомія зубо-щелепної системи;
  • Діагностика в ортопедичній стоматології;
  • Матеріалознавство в ортопедичній стоматології;
  • Підготовка порожнини рота до протезування;
  • Клінічні і лабораторні етапи виготовлення протезів;
  • Ортопедичне лікування патологічних станів та захворювань жувального апарату;
  • Ортопедичне стоматологічне лікування при наявності соматичної патології та патології СНЩС;
  • Невідкладні стани та їх корекція;
  • Протезування на імплантатах;
  • Щелепно-лицеве протезування.

 

  • Дитяча стоматологія (1 місяць, 156 годин)
  • Дитяча стоматологія (1,5 місяці, 234 години)

Короткий зміст програми:

  • Організація роботи лікаря –стоматолога дитячого;
  • Захворювання твердих тканин зубів, пульпи та періодонту у дітей різного віку;
  • Захворювання тканин пародонту у дітей;
  • Захворювання СОПР у дітей.

 

  • Ортодонтія (1 місяць, 156 годин)
  • Ортодонтія (3 місяці, 394 години)

Короткий зміст програми:

  • Анатомо-функціональні особливості зубощелепної системи;
  • Методи діагностики пацієнта з аномаліями та деформаціями зубощелепного апарату;
  • Класифікація аномалій та деформацій зубощелепного апарату;
  • Біо-механічні основи ортодонтичного лікування;
  • Мультидисциплінарний підхід при лікуванні ортодонтичних пацієнтів;
  • Травматичні пошкодження зубів і щелеп у дітей, особливості їх лікування;
  • Синдроми в ортодонтії;
  • Ортодонтичне лікування пацієнтів із захворюваннями СНЩС.

 

Проведення циклів стажування здійснюється на умовах платних освітніх послуг

 

 

ЦИКЛИ ТЕМАТИЧНОГО УДОСКОНАЛЕННЯ:

 

Клінічна нейростоматологія (39 год)

Контингент:

Лікар-стоматолог, лікар-стоматолог терапевт,лікар-стоматолог ортопед, лікар-стоматолог хірург.

Короткий зміст програми:

  • Морфо-функціональні особливості іннервації щелепно-лицевої ділянки;
  • Діагностика основних больових синдромів щелепно-лицевої ділянки, основні та допоміжні діагностичні методики;
  • Лікування основних больових синдромів щелепно-лицевої ділянки;
  • Фізіотерапія у комплексному лікуванні основних больових синдромів щелепно-лицевої ділянки.

 

Лазерні технології в комплексній терапії карієсу та його ускладнень, захворювань пародонту та слизової оболонки порожнини рота (39 год)

Контингент:

Лікар-стоматолог, лікар-стоматолог терапевт, лікар-стоматолог дитячий.

Короткий зміст програми:

  • Фізичні основи лазерного випромінювання;
  • Використання низькоінтенсивного лазерного випромінювання при захворюваннях твердих тканин зуба;
  • Низькоінтенсивне лазерне випромінювання в пародонтології;
  • Низькоінтенсивне лазерне випромінювання в ендодонтії;
  • Низькоінтенсивне лазерне випромінювання при захворюваннях слизової оболонки порожнини рота.

 

Ускладнення ендодонтичного лікування (39 год)

Контингент:

Лікар-стоматолог, лікар-стоматолог терапевт, лікар-стоматолог дитячий.

Короткий зміст програми:

  • Теоретичні основи ендодонтичного лікування. Морфо-функціональні особливості ендодонта різних груп зубів;
  • Ускладненняендодонтичного лікування на етапі формування кореневого каналу, їх діагностика. Методи закриття перфорацій зони фуркації та стінок кореня. Видалення уламків ендодонтичного інструментарію з просвіту каналу;
  • Ускладнення ендодонтичного лікування на етапі іригації кореневого каналу: загальні та місцеві. Методи діагностики та лікування;
  • Ускладнення ендодонтичного лікування на етапі обтурації кореневого каналу. Сучасне рентгенологічне дослідження у діагностиці та прогнозуванні результату ендодонтичного лікування;
  • Мультідисциплінарний підхід щодо лікування ускладнень ендодонтичного лікування в ранні та віддалені терміни. Доцільність хірургічного втручання.

 

Лазерні технології в хірургічній стоматології та щелепно-лицевій хірургії (39 год)

Контингент:

Лікар-стоматолог, лікар-стоматолог хірург, лікар-стоматолог, щелепно-лицевий хірург.

Короткий зміст програми:

  • Фізичні основи лазерного випромінювання;
  • Види лазерної апаратури. Класифікація лазерних апаратів за потужністю, джерелом випромінювання, класами захисту. Сфера їх використання в стоматології Організація стоматологічного кабінету лазерної стоматології;
  • Загальні принципи практичного використання напівпровідникових лазерів в хірургічній стоматології та щелепно-лицевій хірургії;
  • Особливості перебігу ранового процесу після впливу на тканини випромінюванням хірургічного лазера;
  • Використання низькоенергетичного лазерного випромінювання та магніто-лазерної терапії в хірургічній стоматології та щелепно-лицевій хірургії;
  • Фотодинамічна терапія в хірургічній стоматології та щелепно-лицевій хірургії.

 

 

Санація порожнини рота у дітей в умовах загального знеболення (39 год)

Контингент:

Лікар-стоматолог хірург, лікар-стоматолог дитячий.

Короткий зміст програми:

  • Юридично-правові аспекти роботи лікаря-стоматолога дитячого на амбулаторному прийомі. Документальний супровід кабінету анестезіології в стоматологічній клініці;
  • Оснащення кабінету. Моніторинг життєво-важливих функцій організму під час проведення санації порожнини рота в умовах загального знеболення. Види знеболення;
  • Алгоритм проведення санації порожнини рота у дітей в умовах загального знеболення на амбулаторному стоматологічному прийомі. (тимчасові зуби);
  • Алгоритм проведення санації порожнини рота у дітей в умовах загального знеболення на амбулаторному стоматологічному прийомі. (постійні зуби);
  • Показання до проведення санації порожнини рота в умовах загального знеболення. Психологічні особливості дітей різного віку: вид темпераменту, тип фобій.

 

Сучасні технології ендодонтичного лікування (39 год)

Контингент:

Лікар-стоматолог, лікар-стоматолог терапевт, лікар-стоматолог дитячий.

Короткий зміст програми:

  • Сучасні уявлення про етіологію та сучасні способи лікування захворювань пульпи та періапікальних тканин. Сучасні способи діагностики в ендодонтії;
  • Сучасні уявлення про анатомію системи кореневих каналів на основі мікро-комп`ютерної томографії. Сучасні методики діагностики захворювань пульпи та періапікальних тканин (радіовізіографія, конусно-променева комп`ютерна томографія). Способи визначення робочої довжини;
  • Анатомічні особливості кореневих каналів різних зубів. Способи визначення «робочої довжини» зубів, вибір необхідного інструментарію, механічна та медикаментозна обробка кореневих каналів. Особливості лікування каналів зі складною анатомією;
  • Інструментальна обробка кореневих каналів за допомогою ротаційних та реципрокних інструментів. Способи створення «килимової доріжки». Профілактика поломок інструментів;
  • Повторне ендодонтичне лікування. Видалення інструментів з кореневих каналів. Сучасні способи обтурації кореневих каналів.

 

Цифрові технології та основи комп’ютерного моделювання в стоматології (39 год)

Контингент:

Лікар-стоматолог, лікар-стоматолог ортопед, лікар-стоматолог хірург.

Короткий зміст програми:

  • Застосування цифрових технологій на різних етапах реабілітації пацієнта у клініці ортопедичної стоматології. Системи автоматизованого заповнення та ведення медичної документації. Цифрова рентгенологічна діагностика зубо-щелепного апарату;
  • Застосування цифрових технологій на етапі обстеження та постановки діагнозу пацієнта у клініці ортопедичної стоматології. Роль дентальної фотографії у ортопедичній стоматології;
  • Планування ортопедичної конструкції. Цифрове планування дизайну посмішки – DigitalSmileDesign. Технологія автоматизованого проектування та виготовлення ортопедичних конструкцій;
  • Комп’ютерні системи планування положення імплантатів за допомогою аналізу рентгенограми чи комп’ютерної томографії. Переваги та недоліки.
  • Цифрові технології в імплантології. Навігаційна імплантологія. Використання CAD/CAM систем на етапах дентальної імплантації.

 

Сучасні питання знеболення у стоматології (39 год)

Контингент:

Лікар-стоматолог, лікар-стоматолог терапевт, лікар-стоматолог ортопед, лікар-стоматолог хірург, лікар-стоматолог дитячий, лікар-стоматолог пародонтолог, лікар-стоматолог, щелепно-лицевий хірург.

Короткий зміст програми:

  • Історія виникнення та розвитку знеболення у стоматології. Види знеболення у стоматології. Показання та протипоказання до місцевого та загального знеболення у стоматології;
  • Топографо-анатомічне обґрунтування місцевого знеболення тканин та органів порожнини рота та щелепно-лицевої ділянки;
  • Методики провідникового знеболення тканин верхньої щелепи;
  • Методики провідникового знеболення тканин нижньої щелепи;
  • Термінальне знеболення у стоматології. Методика знеболення м’яких тканин обличчя;
  • Сучасні технології місцевого знеболення у стоматології;
  • Особливості загального знеболення під час стоматологічних втручань в амбулаторній практиці;
  • Профілактика та лікування ускладнень місцевого знеболення у стоматології. Ведення медичної документації лікаря-стоматолога.